Nieuws

Hegro Onionmaster 2.25

10 feb. 2025

Hegro heeft een nieuwe uienpootmachine ontwikkeld, de Onionmaster, die een heleboel slimme en handige features heeft. De machine is uitgerust met schijven en een transportband die naar voren draait, waardoor de trekkerchauffeur altijd goed zicht heeft op wat er gebeurt.

Hegro Agriservice vond het altijd onhandig dat er een man achter de uienpootmachine moest staan om alles in de gaten te houden. Daarom besloot hij de transportband elektrisch aan te drijven en om te draaien, zodat je vanuit de cabine het werk goed kunt volgen. Dit maakt de machine ook nog eens 40 cm korter dan andere plantmachines, waardoor hij makkelijker te tillen is voor een lichte trekker.

De Onionmaster 2.25 heeft nog meer slimme dingen. Elke van de acht pootelementen heeft dubbele schijven die een geultje maken waar vervolgens een smal kouter de uien plant. De draaiende schijven zorgen ervoor dat je makkelijker door groenbemester of vaste mest heen snijd. Daarna dekken twee schijven de uien af, waarna een bandenpakker de grond aandrukt. 

Om ervoor te zorgen dat de machine altijd goed de bodem volgt en de plantdiepte constant is, hangen de plantelementen in een frame dat aan een parallellogram zit, wat weer aan het hoofdframe van de machine hangt. Het frame wordt ondersteund door vier wielen aan de voorkant en twee aan de achterkant. De plantdiepte kun je voor elke kouter afzonderlijk instellen, zodat je bijvoorbeeld de buitenste kouters dieper kunt laten werken.

De machine heeft een voorraadbak van 2.300 liter, die maximaal 1.700 kg uien kan bevatten. De bak is breed genoeg om zowel vanaf de zijkanten als de achterkant te vullen, en is uitgerust met vier weegcellen die het gewicht van de uien constant meten. Zo kan de machine volledig automatisch planten. De chauffeur kan via een touchscreen in de cabine het gewenste gewicht instellen, en de besturingskast stuurt de pootband aan. Een stappenwiel zorgt ervoor dat de rijsnelheid precies klopt.

Zowel de transportband als de trilmotor worden elektrisch aangedreven, en een omvormer in de cabine haalt stroom uit de trekkeraccu en zet het om naar 220 Volt. Dit maakt hydrauliek overbodig en zorgt ervoor dat de transportband heel nauwkeurig te regelen is.